111 milionů = počet lístků do kina na francouzské filmy prodaných po celém světě [fr]

2014 – výjimečný rok pro francouzskou kinematografii

Podle údajů publikovaných agenturou na podporu francouzských filmů v zahraničí Unifrance se ve světě prodalo 111 milionů lístků na francouzské filmy, jež vynesly přes 640 milionů eur. To je o 19 % více oproti roku 2013.

Po druhé za dvacet let, po kterých jsou shromažďovány statistické údaje v této oblasti, tak počet prodaných lístků za francouzské filmy ve světě překročil hranici 100 milionů.

Předseda Unifrance Jean-Paul Salomé považuje rok 2014 za velice úspěšný mimo jiné proto, že „dobře odráží rozmanitost francouzské produkce“. Za hranicemi Francie tak 70 celovečerních filmů prodalo přes 100 000 lístků a 14 filmů získalo přes 1 milion televizních diváků.

Vysoce ceněné francouzské filmy

Tato čísla lze vysvětlit mimo jiné výjimečnou kvalitou snímků „Lucy“ Luca Bessona (jenž se s 53,6 miliony prodaných lístků stal nejúspěšnějším francouzským filmem v zahraničí), „Co jsme komu udělali“ od Philippa de Chauverona a „Kráska a zvíře“ Christopha Ganse.

Úspěch zažily také snímky „Grace, kněžna monacká“ Oliviera Dahana, „Mrňouskové: Údolí ztracených mravenců“ studia Futurikon, „Bella a Sebastián“ Nicolase Vaniera, „Supercondriaque“ Danyho Boona, „Yves Saint Laurent" Jalila Lesperta, „Hippocrates“ Thomase Liltiho, „Holčičí parta“ režisérky Céline Sciammové, „Party Girl“ Marie Amachoukeliové nebo „Les Combattants“ Thomase Cailleyho.

Příznivá kulturní politika

Předsedkyně národního centra pro kinematografii a animovaný film Frédérique Bredinová připomíná, že chození do kina je nejoblíbenější kulturní volnočasovou zábavou Francouzů a že „právě díky státu mohla kinematografie zůstat špičkovým oborem“.

F. Bredinová vysvětluje, že „špičkovým sektorem a nejdynamičtější evropskou kinematografií co do počtu filmů i kinosálů se mohla francouzská kinematografie stát díky veřejné podpoře zavedené po druhé světové válce“.

Francouzská kulturní politika je skutečně velice silně podporuje investice. Daňové pobídky pro natáčení a produkci, zavedené zákonem o rozpočtu z roku 2004, měly velmi silný dopad na produkci a šíření francouzských filmů ve Francii i v zahraničí.

Na národní úrovni pak v roce 2014 rozhodnutí úřadů o snížení DPH u lístků do kina jakožto symbolické gesto mladým lidem a rodinám, které bylo velice pozitivně přijato, rovněž zvýšilo návštěvnost kin u mladých lidí. Počet návštěvníků kin mladších 14 let se zvýšil o 15 %. V době streamingu a nelegálního stahování jde o významnou výzvu. Jde o to, aby si mladá generace zvykla chodit na filmy do kina, a zachovala tak aktivní kinematografii i pro budoucí roky.

Dernière modification : 18/02/2015

Haut de page