Animované filmy s francouzským know-how [fr]

Výstava Skryté poklady Michela Ocelota, která byla zahájena 24. dubna ve Francouzském institutu v Praze, je příležitostí připomenout si francouzské kulturní know-how v oblasti animovaných filmů.

Francie je dnes třetím největším producentem animovaných filmů a z rychlého pohledu do historie tohoto filmového žánru je zřejmé, že v něm není žádným nováčkem. Díky své přibližně stoleté přítomnosti ve francouzských ateliérech a později studiích, si vytvořil dlouholetou tradici. 28. října 1892 Emile Reynaud, vynálezce optického divadla, v Grévinově muzeu poprvé veřejně promítal své světelné pantomimy, předchůdkyně animovaných filmů. V roce 1930 se stejného úkolu zhostil také Vladislav Starevič se svým loutkovým filmem Román o lišákovi. Byl to první celovečerní animovaný film, který realizoval v době svého exilu ve Francii. Animovaný film ve Francii vždy nacházel úrodnou půdu. Postupně se rozvíjel a v současnosti si v očích selektivního světového filmového průmyslu dominovaného americkými produkcemi vydobyl uznání za skutečnou estetickou jedinečnost.

V roce 1999 Michel Ocelot otevřel francouzskému animovanému filmu dveře kinosálů díky celosvětovému úspěchu svého filmu Kirikou a čarodějnice. To byl počátek neochabujícího rozvoje a i další malé zázraky obohatily francouzské filmové dědictví. Jsou to například Trio z Belleville Sylvaina Chometa nebo pozdější Rabínův kocour od Joann Sfarové. Unifrance hledala odpověď na otázku, jaké místo francouzská animovaná díla v posledních deseti letech zaujímají ve světové kinematografii. Podle její zprávy až 85 % této tvorby je vyváženo do zahraničí, což svědčí o přitažlivosti tohoto umění, jehož francouzské ztvárnění patří mezi nejvíce ceněná.

S postupnou demokratizací a modernizací má animovaná tvorba stále více podobu koprodukcí velkých studií. Jsou-li Američané tahouny v produkci světové kinematografie, pak Francouzi jsou velmi početní v jejich technických pracovních skupinách. Někdy představují až 30 % filmového štábu. Film Já, škaredý a zlý, který natočila studia Universal Pictures, se celý realizoval ve Francii a měl francouzského koproducenta. Zaznamenal tři miliony prodaných lístků ve Francii a 250 milionů dolarů zisku ve Spojených státech. Schopnosti francouzských techniků se staly kritériem mimořádného estetického zážitku, tzv. francouzského doteku, který francouzskému animovanému filmu zaručuje prosperitu ve ztemnělých kinosálech.

Pro více informací o Asociaci francouzského animovaného filmu: Association Française du cinéma d’animation.

Dernière modification : 05/11/2013

Haut de page