Mezinárodní den tance - 29. duben [fr]

29. duben je od roku 1982 Mezinárodním dnem tance. Je to příležitost vzdát hold tomuto univerzálnímu jazyku, jeho jednotlivým formám, každému jednotlivému tanečníkovi. Třiadvacetiletá Philippine de Sevin předvádí toto umění ve Státní Opeře Praha.

Do baletního světa vstoupila v pouhých deseti letech a s drsností výuky klasického tance se seznámila na lakovaných prknech sálů konzervatoře v Nantes kolem dokola obložených zrcadly. Přísnost, disciplína, odříkání jsou v tomto světě zákonem. Její dětství se odvíjí v naprosté oddanosti tomuto umění, kde každý pokrok znamená nějakou oběť. Přináší pravidelné tělesné utrpení během baletního tréninku, duševní trýzeň v souvislosti s odloučením od rodiny a přísným internátním životem. Jsou to ale právě tyto hořké momenty, které daly Philippine sílu stát se profesionální baletkou. Díky této strohé výchově a nutnosti neustálé disciplíny velice rychle dospěla. V deseti letech byly pojmy odpovědnost, oběť a hierarchie slovy, která jí každým dnem připomínala svůj význam. Od té doby vkládá odpovědnost do každého kroku, který udělá před více než tisícovkou diváků. Oběť činí vždy, kdy, ač zraněná, stoupá na pódium, protože není, kdo by ji zastoupil. Hierarchii se podřizuje pokaždé, kdy dochází k rozdělování rolí mezi čtyřicítku tanečníků v době přípravy každého jednotlivého představení.

Snila o tom, že bude tančit hlavní role. A Praha se stala místem rozpuku jejího talentu.

Do Prahy přijela před dvěma lety poté, co úspěšně absolvovala konkurz do Státní Opery. Od samého začátku zde musela prokazovat své schopnosti. Podařilo se jí přesvědčit odpovědné představitele divadla, aby jí dávali stále významnější role v baletech jako Labutí jezero nebo Don Quijote. Svůj úspěch si vysvětluje i jinými faktory nežli jen zvládnutou technikou. Počátky grácie spočívají i v něčem jiném, co však tanečník musí vnímat. Musí dokázat spojovat přiměřenou techniku choreografie a schopnost uvolnit se ze sevření formy, získat dostatečný odstup, aby roli vdechnul život tak, jak si toho žádá scénografie. V tom spočívá umění tance. A právě pro role plné života tančí Philippine de Sevin. V souladu s orchestrem celé dny na scéně tančí požadované kroky. Její pocit uspokojení v sobě má něco spirituálního. Milimetrovými pohyby se uvolňuje a vychutnává si každičkou chvíli strávenou na prknech. Dojmy z představení jsou občas tak silné, že se jí nedaří usnout. S desítkou představení každý měsíc žije dnes bohatým a intenzivním životem náročných každodenních tréninků v nejkrásnějších divadelních sálech v Praze.

Ohlasy na jednotlivá představení dávají jasně najevo názor pražského publika. Za dobu svého zdejšího pobytu se Philippine naučila mít ráda toto město, jehož historie a kultura jsou přítomné v každé ulici. A i když zde nestráví celou svou kariéru, Praha zůstane městem, které ji objevilo a svěřilo jí první velké role a naučilo ji mít ráda změnu a pobyt v zahraničí.

Ve světě mezinárodních divadelních společností má francouzská průprava a příprava známku nejvyšší kvality. Je uznávaná pro hodnoty, které vštěpuje, v první řadě samostatnost a schopnost zvládat veškeré nároky mezinárodní společnosti. Pro řadu lidí je její přísná forma zárukou nejlepších výsledků. Rok po Philippine přišli do Státní Opery také další Francouzi, například Morgane Lanoue. Přišla sem před osmi měsíci a jsou jí už svěřovány hlavní role. S osmi tanečníky je Francie v tomto souboru nejvíce zastoupenou národností.

Philippine de Sevin
V deseti letech nastoupila na konzervatoř v Nantes. Jako čtrnáctiletá získala zlatou medaili, což se v tomto věku stává málokdy. To jí umožnilo zúčastnit se přijímacích zkoušek do taneční školy Opéra de Paris, kde zůstala jeden rok. Od 15 do 18 let studovala na konzervatoři v Paříži. Opakovaně byla zvána do baletu Monte-Carla, aby se tam zdokonalovala. Po dvouletém intenzivním kurzu s baletní hvězdou Dominique Khalfouni nastoupila do Státní Opery Praha, kde se stala demi-sólistkou.

Program baletu Státní Opery Praha

Baletní premiéry :
• Don Quijote - Ludwig Minkus
• Fantom Opery - Petr Malásek

Baletní repertoár :
• Popelka - Sergej Prokofjev
• Giselle - Adolphe Charles Adam
• Spící krasavice – Posledni dcera cara - Petr Iljič Čajkovský
• Labutí jezero - Petr Iljič Čajkovský

Dernière modification : 05/11/2013

Haut de page